Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Auta na rozdrożu

06 maja 2011 | Eko+ | Robert Przybylski
Laurens van den Acker, dyrektor stylistyki w Renault,  uważa, że SUV, choć bardziej paliwożerne od niskich samochodów, pozostaną popularne. Na zdjęciu koncepcyjny captur
źródło: Materiały Promocyjne
Laurens van den Acker, dyrektor stylistyki w Renault, uważa, że SUV, choć bardziej paliwożerne od niskich samochodów, pozostaną popularne. Na zdjęciu koncepcyjny captur
Styliści poszukują nowych materiałów wnętrz – nie wykluczają nawet ceramiki i drewna
źródło: Materiały Promocyjne
Styliści poszukują nowych materiałów wnętrz – nie wykluczają nawet ceramiki i drewna
Wskaźniki cyfrowe pokażą nie tylko prędkość, ale przypomną także o obowiązującym ograniczeniu prędkości
źródło: Materiały Promocyjne
Wskaźniki cyfrowe pokażą nie tylko prędkość, ale przypomną także o obowiązującym ograniczeniu prędkości
źródło: Rzeczpospolita
Elektryczny esflow  Nissana
źródło: Materiały Promocyjne
Elektryczny esflow Nissana
Zamiast stacji benzynowych: punkt ładowania akumulatorów  elektrycznych aut
źródło: Materiały Promocyjne
Zamiast stacji benzynowych: punkt ładowania akumulatorów elektrycznych aut
BMW pokazało wizję auta przyszłośći ConnectedDrive, w którym kierowcy sami wybiorą, jakie informacje mają być wyświetlane
źródło: Materiały Promocyjne
BMW pokazało wizję auta przyszłośći ConnectedDrive, w którym kierowcy sami wybiorą, jakie informacje mają być wyświetlane

Czy 86 mln aut, które kupimy w 2020 roku, będzie miało silniki elektryczne czy spalinowe? Chyba tylko u zarania motoryzacji 120 lat temu istniało podobne zamieszanie i brak jasnej drogi przed konstruktorami. Wtedy każdy napęd wydawał się obiecujący, a na co stawiają koncerny dziś?

Robert Przybylski

Takie pytanie sobie zadawałem, jadąc chevroletem volt. Wskaźniki pokazywały zasięg 40 km, a przy ładowaniu 200-kilogramowych akumulatorów silnikiem spalinowym jeszcze 400 km. Samochód poruszany silnikiem elektrycznym jechał bezgłośnie i, mijając pieszych, obawiałem się, że któryś z nich może wejść prosto pod koła.

Dlatego samochód wydający podczas ruszania dźwięk podobny do statku kosmicznego z filmu s.f. jest całkiem prawdopodobny. Elektryczne auta będą wyposażone w głośniki emitujące ostrzegawcze sygnały.

W Europie do 2013 r. koncerny samochodowe wprowadzą do sprzedaży (czasem wynoszącej zaledwie kilkadziesiąt sztuk) co najmniej 15 elektrycznych modeli. Jednak nie jest pewne, czy elektryczne auta mają zapewnioną przyszłość.

– Rozwijamy równolegle różne technologie, bo nie możemy wszystkich jajek wsadzać do jednego koszyka. Co zrobimy, jeśli np. Chiny lub Londyn nagle zakażą wpuszczania aut z silnikami spalinowymi albo też okaże się, że spadły ceny ropy i po samochody z silnikami spalinowymi ustawiają się kolejki? – tłumaczy wiceprezes sprzedaży grupy BMW Ian Robertson.

Taka strategia jest kosztowna – tylko europejskie marki rocznie wydają 30 mld euro na badania nad nowymi technologiami dotyczące głównie układów napędowych i materiałów, które umożliwią spełnienie przyszłych norm. A te są coraz bardziej...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8920

Spis treści

Moje Podróże

Zamów abonament