Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Czy z młodej sztuki można żyć

06 maja 2011 | Eko+ | Edyta Borkowska Katarzyna Kazimierowska
„Cyparis”, Rafał Bujnowski, Galeria Raster
źródło: galeria Raster
„Cyparis”, Rafał Bujnowski, Galeria Raster
„To już nie te lata”,  Michał Chudzicki,  Art Agenda Nova
źródło: Art Agenda Nova
„To już nie te lata”, Michał Chudzicki, Art Agenda Nova
„Bez tytułu”, Michał Bugalski, Galeria Klimy Bocheńskiej (fot. bochenska gallery)
źródło: Archiwum
„Bez tytułu”, Michał Bugalski, Galeria Klimy Bocheńskiej (fot. bochenska gallery)
„Myśliwa”, Basia Bańda (fot. basiabanda.pl)
źródło: Archiwum
„Myśliwa”, Basia Bańda (fot. basiabanda.pl)
„Munch Forest”, Przemek Matecki, Galeria Raster
źródło: galeria Raster
„Munch Forest”, Przemek Matecki, Galeria Raster
„Sen kaleki”, Dawid Czycz, Galeria Zderzak
źródło: Galeria Zderzak, Kraków
„Sen kaleki”, Dawid Czycz, Galeria Zderzak
„Panna z wilka”, Ewa Juszkiewicz (fot. bochenska gallery)
źródło: Archiwum
„Panna z wilka”, Ewa Juszkiewicz (fot. bochenska gallery)
Klima Bocheńska, Bochenska Gallery, Warszawa (fot. bochenska gallery)
źródło: Archiwum
Klima Bocheńska, Bochenska Gallery, Warszawa (fot. bochenska gallery)
Marta Tarabuła, Galeria Zderzak, Kraków
źródło: Galeria Zderzak, Kraków
Marta Tarabuła, Galeria Zderzak, Kraków

Inwestowanie w młodą sztukę nie niesie ze sobą dużego ryzyka. Jest tania. Jednak wybierając obiecujących artystów, lepiej słuchać dobrych rad. A dają je właściciele galerii. To oni mają nosa, widzą w pracach potencjał i wiedzą, jak promować talenty. Tymczasem młodzi muszą ciężko pracować. Niewielu żyje ze swojej sztuki

Edyta Borkowska

Katarzyna KaZimierowska

– W czasie studiów żyłam przekonaniem, że wystarczy mi twórczość i życie sztuką, mogę jeść papier, jak nie będę miała na chleb – mówi Ania Barlik, absolwentka Wydziału Rzeźby warszawskiej ASP. – Dziś, by móc rzeźbić, zarabiam na chleb zleceniami graficznymi i mam ich więcej niż znajomi po grafice – dodaje. Jej koleżanka, też po rzeźbie, pracuje w reklamie. Kolega – rzeźbiarz w drewnie, jest zawodowym stolarzem, rzeźbę traktuje jak hobby. Paweł Zakrzewski, malarz i twórca wideo-artu, pokazał swoje filmy w warszawskim CSW i Muzeum Kinematografii w Łodzi. Brał udział w akcji „Sztuka wymiany", ale obrazy pokazuje też w klubach, np. w Klubie 55 czy Kępa Cafe. Mówi, że nie ma wielu miejsc, gdzie może prezentować prace.

Znajomy Pawła, Piotr Seweryn Rosół, postanowił wyjść naprzeciw potrzebom młodych artystów. W prowadzonej od 20 lat Galerii MiTo dokonuje rewolucji. – W MiTo trwa właśnie remont. Z miejsca, które zajmowało się malarstwem tradycyjnym, akademickim, a przez Raster nazwane zostało garmażerią, robimy miejsce otwarte na młodą, nowoczesną sztukę – mówi Piotr. Będzie tu miejsce na kawiarnię, księgarnię i galerię. – Stawiamy na absolwentów i studentów ostatnich lat ASP, choć w planach mamy też wystawy topowych  polskich artystów – mówi właściciel. Zachętą do...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8920

Spis treści

Moje Podróże

Zamów abonament