Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Programowanie przyszłości

10 czerwca 2016 | Ekonomia
Przenoszenie kompetencyjnych wzorców epoki sprzed rewolucji cyfrowej nie ma dziś sensu, zgodzili się uczestnicy debaty  „Jak skutecznie budować kompetencje przyszłości”
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Przenoszenie kompetencyjnych wzorców epoki sprzed rewolucji cyfrowej nie ma dziś sensu, zgodzili się uczestnicy debaty „Jak skutecznie budować kompetencje przyszłości”
Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange: - Techniczne umiejętności programowania stają się niezbędne na rynku pracy. Według szacunków UE 60 proc. dzieci zaczynających dziś edukację będzie pracowało w zawodach, które jeszcze nie istnieją.
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Ewa Krupa, prezes Fundacji Orange: - Techniczne umiejętności programowania stają się niezbędne na rynku pracy. Według szacunków UE 60 proc. dzieci zaczynających dziś edukację będzie pracowało w zawodach, które jeszcze nie istnieją.
Van Anh Dam, założycielka szkoły programowania Kids i Girls Code Fun: - Nauczyciele muszą przygotować dzieci do życia w rzeczywistości, o której nic nie wiedzą, będąc w tej, która za chwilę przestanie istnieć. To prawie niemożliwe. Musimy znaleźć dla nich nową formułę.
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Van Anh Dam, założycielka szkoły programowania Kids i Girls Code Fun: - Nauczyciele muszą przygotować dzieci do życia w rzeczywistości, o której nic nie wiedzą, będąc w tej, która za chwilę przestanie istnieć. To prawie niemożliwe. Musimy znaleźć dla nich nową formułę.
Włodzimierz Marciński, Lider cyfryzacji w Ministerstwie Cyfryzacji: - Jeśli chodzi o zaangażowanie w projekty edukacyjne, jest ogromna różnica między biznesem z zewnątrz, działającym w Polsce, a rodzimym. Polskie organizacje tego nie czują.
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Włodzimierz Marciński, Lider cyfryzacji w Ministerstwie Cyfryzacji: - Jeśli chodzi o zaangażowanie w projekty edukacyjne, jest ogromna różnica między biznesem z zewnątrz, działającym w Polsce, a rodzimym. Polskie organizacje tego nie czują.
dr Hab. Lech Mankiewicz fizyk, dyrektor Centrum Fizyki Teoretycznej PAN.  „Adwokat” Khan Academy: - Musimy się przygotować do tzw. disruptive innovation, jeśli chcemy uniknąć wielkiego kryzysu. To potrwa dłużej niż dwa miesiące czy jedną kadencję parlamentu.  ,
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
dr Hab. Lech Mankiewicz fizyk, dyrektor Centrum Fizyki Teoretycznej PAN. „Adwokat” Khan Academy: - Musimy się przygotować do tzw. disruptive innovation, jeśli chcemy uniknąć wielkiego kryzysu. To potrwa dłużej niż dwa miesiące czy jedną kadencję parlamentu. ,
Karolina Czerwińska, menedżerka i animatorka w Akademii Młodego Hakera: - Wykluczenie cyfrowe jest klasowe. Jeśli nie będziemy próbować wyrównywać szans młodych ludzi z różnych środowisk, szybcy będą jeszcze szybsi, a wolniejsi pozostaną w tyle.
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Karolina Czerwińska, menedżerka i animatorka w Akademii Młodego Hakera: - Wykluczenie cyfrowe jest klasowe. Jeśli nie będziemy próbować wyrównywać szans młodych ludzi z różnych środowisk, szybcy będą jeszcze szybsi, a wolniejsi pozostaną w tyle.
Sławomir Baturo, nauczyciel w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Tucholi: - Pamiętajmy, że internet trzeba jeszcze rozprowadzić po samych szkołach. Nie wystarczy podłączenie placówki do szerokopasmowej sieci i jeden komputer w gabinecie dyrektora.
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
Sławomir Baturo, nauczyciel w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Tucholi: - Pamiętajmy, że internet trzeba jeszcze rozprowadzić po samych szkołach. Nie wystarczy podłączenie placówki do szerokopasmowej sieci i jeden komputer w gabinecie dyrektora.

O tym, dlaczego warto uczyć dzieci i młodzież programowania, czym ono jest, jak odpowiada 
na obecne i przyszłe potrzeby społeczne, w tym potrzeby rynku pracy – rozmawiali uczestnicy debaty „Rzeczpospolitej".

Urszula Zielińska

Pełne motywacji i kreatywne. Uczestnicy debaty zorganizowanej przez „Rzeczpospolitą" pod patronatem Fundacji Orange chcieliby, aby takie właśnie było młode pokolenie, zanim trafi na rynek pracy.

Zgodzili się przy tym, że przenoszenie wzorców kompetencyjnych epoki sprzed rewolucji cyfrowej nie ma dziś sensu. Potrzebna jest rewolucja w edukacji przy zaangażowaniu wszystkich zainteresowanych stron: państwa, biznesu, nauczycieli i organizacji pozarządowych.

Ucyfrowieni na pozór

– Czy kompetencje przyszłości to nie słowo wytrych, któremu brakuje ścisłej definicji? Czego należy uczyć w szkołach, aby je zbudować? – pytał redaktor Marcin Piasecki prowadzący debatę „Jak skutecznie budować kompetencje przyszłości".

Z punktu widzenia Sławomira Batury, nauczyciela informatyki z Tucholi, odpowiedź na to pytanie nie jest prosta. Nie jest łatwo bowiem pogodzić obowiązek realizacji podstawy programowej z rozbudzaniem w uczniach chęci do poznawania nowych narzędzi. – Moim celem staje się zainteresowanie czymś dzieciaków i sprawienie, aby praca z komputerem była dla nich przyjemnością i dawała satysfakcję – mówił Sławomir Baturo.

– Wbrew pozorom z dzieciakami i informatyką nie jest dziś lepiej, tylko gorzej. Radzą sobie świetnie w prostych aplikacjach...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 10467

Wydanie: 10467

Spis treści
Zamów abonament