Roboty pomogą w zakupach
handel | Sklepy różnych formatów z impetem ruszyły z inwestycjami w nowe technologie. To efekt zachowań konsumentów i sytuacji na rynku pracy. piotr mazurkiewicz
Wśród dużych sieci handlowych trudno dzisiaj wskazać takie, które nie inwestowałyby w nowe technologie. Co kilka dni firmy prezentują nowe formaty sklepów czy ustawienia asortymentu. To pokazuje, że polski rynek zdecydowanie idzie za trendem światowym. Nowinek technologicznych będzie coraz więcej, bo mają one pomagać w zakupach i przyciągać klientów do sklepu.
Konsumenci zaś coraz częściej zaglądają do sklepów i wolą robić jednorazowo mniejsze zakupy, zatem potrzebują coraz mniejszych placówek. Jak wynika z raportu firmy Planet Retail, w ujęciu globalnym średnia powierzchnia sklepu to już 930 mkw. – co roku spada o 20–30 mkw.
Naszpikowane nowinkami i stosunkowo niewielkie sklepy otworzył Amazon pod marką Go – ma ich już cztery – czy chińska grupa Alibaba pod szyldem Hema – na ten rok zapowiada 30 nowych. U nas aż tylu nowości nie ma. Na razie oficjalnie nikt nie testuje też w sklepach robotów, co w USA czy Azji już się dzieje.
Ekrany i fakturomaty
W Polsce firmy stawiają na ekrany do wyświetlania reklam czy informacji o promocjach zamiast tradycyjnych bannerów. Także etykiety na półkach coraz częściej są elektroniczne, co pozwala na szybszą reakcję np. na promocję ogłoszoną przez konkurencję w sąsiedztwie. E. Leclerc podaje, że ma je już w części sklepów – poza...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta