Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE
POPRZEDNI ARTYKUŁ Z WYDANIA NASTĘPNY ARTYKUŁ Z WYDANIA

„Żelazne drogi” i cukrownie

22 lipca 2008 | Żydzi polscy | Aldona Podolska-Meducka
Dworzec Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, pierwszej linii  kolejowej w Królestwie Polskim, która połączyła Warszawę z Krakowem, Wiedniem i Wrocławiem
źródło: ŻIH
Dworzec Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, pierwszej linii kolejowej w Królestwie Polskim, która połączyła Warszawę z Krakowem, Wiedniem i Wrocławiem

Drugą pasją Kronenberga były dochodowe inwestycje kolejowe, w które zaangażował się już w drugiej połowie lat 50.

Najpierw próbował przejąć z rąk rządu Kolej Warszawsko-Wiedeńską. Była to pierwsza linia kolejowa w Królestwie Polskim, otwarta w latach 1845 – 1848, łącząca Warszawę przez Skierniewice, Częstochowę z Koleją Krakowsko-Górnośląską i za jej pośrednictwem z Krakowem, Wiedniem i Wrocławiem. Próba zakończyła się niepowodzeniem, pomimo udzielenia Kronenbergowi poparcia przez paryski bank Crédit Mobilier. Musiał ustąpić kapitałowi pruskiemu, reprezentowanemu przez przedstawiciela znanej rodziny bankierskiej Epsteinów i wsparty przez...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
POPRZEDNI ARTYKUŁ Z WYDANIA NASTĘPNY ARTYKUŁ Z WYDANIA
Brak okładki

Wydanie: 8071

Spis treści
Zamów abonament