Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Jeśli nie przepłacimy za obraz, to nie powinniśmy stracić

12 marca 2009 | Moje Pieniądze | Kama Zbolarska
Jacek Sempoliński, „Światło i mrok”, olej, płótno, 65 x 81 cm, 1970 r., fot. archiwum Galerii Art NEW media
źródło: Archiwum
Jacek Sempoliński, „Światło i mrok”, olej, płótno, 65 x 81 cm, 1970 r., fot. archiwum Galerii Art NEW media
Maria Jarema, „Penetracje 6”, tempera, monotypia, papier,  106 x 85,5 cm, 1958 r., fot. archiwum Starmach Gallery
źródło: Archiwum
Maria Jarema, „Penetracje 6”, tempera, monotypia, papier, 106 x 85,5 cm, 1958 r., fot. archiwum Starmach Gallery
Marek Sobczyk, „Cudowna przemiana martwej żyrafy-idei  w ideologię (Żyrafek Brownie)”, tempera jajkowa, płótno,  193 x 193 cm, 2008 r., fot. archiwum Galerii Klimy Bocheńskiej
źródło: Archiwum
Marek Sobczyk, „Cudowna przemiana martwej żyrafy-idei w ideologię (Żyrafek Brownie)”, tempera jajkowa, płótno, 193 x 193 cm, 2008 r., fot. archiwum Galerii Klimy Bocheńskiej

Najbardziej mogą potanieć prace artystów z najmłodszego pokolenia. Natomiast nie warto liczyć na tańsze obrazy klasyków współczesności, takich jak Kantor, Nowosielski, Jarema, Gierowski. Ceny dzieł młodych, ale już uznanych artystów, nie są wyśrubowane, wynoszą do ok. 20 tys. zł

Wszystko wskazuje na to, że trwający ponad dziesięć lat boom na rynku sztuki skończył się wraz z nadejściem światowego kryzysu gospodarczego. Radykalnie skurczyły się obroty największych domów aukcyjnych w Londynie i Nowym Jorku. Niektóre, np. Christie’s, żeby utrzymać się na rynku, redukują zatrudnienie i radykalnie tną koszty.

Zdarza się, że wybitne dzieła nie znajdują chętnych. Na przykład w listopadzie 2008 r. na licytacji w nowojorskim Christie’s nie udało się sprzedać obrazu Francisa Bacona wycenionego na 40 mln dolarów, a na lutowej licytacji obrazy Auguste’a Renoira i Henri Matisse’a nie osiągnęły ceny rezerwowej (minimalnej). Niektórzy wielcy kolekcjonerzy, jak były prezes banku Lehman Brothers Richard Fuld, pozbywają się części swoich zbiorów. Za dzieła m.in. Willema de Kooningsa, Arshila Gorkiego i Agnes Martins, zamiast spodziewanych 20 mln dolarów, Richard Fuld uzyskał 13,5 mln dolarów.

Na razie nikt nie jest w stanie przewidzieć, w jakiej mierze zapaść na giełdzie przełoży się na rynek sztuki, który – jak wiadomo – rządzi się swoimi prawami. Nie wiadomo, jak głęboko kryzys sięga i kiedy się skończy. Czy nastąpi totalna przecena dzieł sztuki? W co będą lokowane pieniądze wycofywane z giełdy?

Inwestowanie w dzieła sztuki wymaga specjalistycznej wiedzy w porównaniu z zakupami np. obligacji czy złota. Ale należy pamiętać, że ryzyko wiążące...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8265

Spis treści
Zamów abonament