Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Duża wpadka firm sondażowych

22 czerwca 2010 | Kraj | Jarosław Stróżyk ww PAP
Wieczór wyborczy  w TVP oglądało średnio ponad 4 mln widzów. W momencie ogłaszania wyników program śledziło  6,5 mln osób.  Na zdjęciu  niedziela  wieczór w warszawskim klubie  El Presidente
autor zdjęcia: Magda Starowieyska
źródło: Rzeczpospolita
Wieczór wyborczy w TVP oglądało średnio ponad 4 mln widzów. W momencie ogłaszania wyników program śledziło 6,5 mln osób. Na zdjęciu niedziela wieczór w warszawskim klubie El Presidente
Exit polls TNS OBOP dla TVP niemal idealnie pokryły się  z wynikami ogłoszonymi przez PKW. Gorzej poszło firmom, które korzystały z sondaży telefonicznych: SMG/KRC i Homo Homini. Badanie OBOP przeprowadzono przed 500 lokalami wyborczymi. Sondaże telefoniczne zrobiono na próbie 6 tys. osób.
źródło: Fotorzepa
Exit polls TNS OBOP dla TVP niemal idealnie pokryły się z wynikami ogłoszonymi przez PKW. Gorzej poszło firmom, które korzystały z sondaży telefonicznych: SMG/KRC i Homo Homini. Badanie OBOP przeprowadzono przed 500 lokalami wyborczymi. Sondaże telefoniczne zrobiono na próbie 6 tys. osób.

Sondaże telefoniczne nie oddały wyników wyborów prezydenckich. Sprawdziły się ankiety przed lokalami

W niedzielę tuż po zamknięciu lokali wyborczych Polakom oglądającym telewizję ukazały się zupełnie różne wyniki. W prognozach przygotowanych przez SMG/KRC dla TVN oraz Homo Homini dla Polsatu News kandydat PO Bronisław Komorowski bardzo wyraźnie pokonał lidera PiS Jarosława Kaczyńskiego. Prowadził odpowiednio aż 12 i 10 pkt proc. Co więcej, niewiele mu brakowało do zwycięstwa już w I turze wyborów.

Tymczasem w prognozie przygotowanej przez TNS OBOP dla TVP różnica wynosiła zaledwie 5 pkt proc., a poparcie dla kandydata PO – niewiele ponad 40 proc. Jak się okazało po podaniu wyników przez Państwową Komisję Wyborczą, to prognoza przygotowana dla TVP się sprawdziła.

Na firmy sondażowe, które nie trafiły z wynikami, posypały się gromy. Tuż po ogłoszeniu wyników politycy różnych opcji mówili o kompromitacji.

– To naprawdę duża wpadka – ocenia dr Anna Materska-Sosnowska, politolog z UW. – Niestety, zapewne sprawi ona, że zaufanie do firm...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8654

Spis treści
Zamów abonament