Regulaminy pracy po nowemu
Co trzeba i warto zapisać, czym zamulać nie ma sensu
Regulaminy pracy po nowemu
Elżbieta Szemplińska
Zbliża się do końca okres przygotowywania nowych regulaminów pracy. Zgodnie z art. 14 ustawy z 2 lutego 1996 r. zmieniającej kodeks pracy (Dz. U. nr 24, poz. 110) regulamin powinien być wprowadzony w życie w ciągu 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, czyli do 2 września br. A ponieważ zaczyna obowiązywać po upływie 2 tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników, w połowie sierpnia br. jego projekt powinien być gotowy.
Regulaminy pracy ustalają organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników.
Zgodnie z przepisami art. 104 i 104
2
k. p. regulamin obowiązany jest ustalić każdy pracodawca zatrudniający co najmniej pięciu pracowników, bez względu na formę organizacyjną zakładu. Regulaminu nie wprowadza się, jeżeli organizacja i porządek pracy oraz uprawnienia stron stosunku pracy unormowane są w układzie zbiorowym pracy (w skrócie: u. z. p. ). Od wydania regulaminu pracy zwolnieni są zatem tylko pracodawcy zatrudniający mniej niż pięciu pracowników oraz ci, u których funkcjonuje u. z. p. regulujący kwestie będące przedmiotem regulaminu. Sam więc fakt, że u danego pracodawcy jest u. z. p. , nie oznacza...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)