Samochód, kolej czy. .. trolejbus
4, 6 proc. europejskiego dochodu narodowego
Samochód, kolej czy. .. trolejbus
Samochód jest droższy niż kolej -- twierdzą eksperci z dyrekcji generalnej PKP. Takie stwierdzenie zawiera też raport opracowany przez naukowców z ośrodków badawczych: IWW -- Polityki Gospodarczej i Badań Gospodarczych z Uniwersytetu Karlsruhe i INFRAS -- Konsultantów Srodowiskowych z Instytutu Ekonomii i Polityki z Zurychu "Skutki zewnętrzne transportu". Badaniami za granicą objęto podstawowe elementy szkodliwego oddziaływania transportu na środowisko, czyli: wypadki komunikacyjne, zanieczyszczenie powietrza, hałas oraz wpływ na zmiany klimatyczne (efekt cieplarniany) .
W 17 badanych krajach: UE, Szwajcarii i Norwegii -- podaje raport -- koszty środowiskowe i koszty wypadków komunikacyjnych osiągnęły w 1991 r. (i zkażdym rokiem rosną) 272, 4 miliarda ECU, co stanowi 4, 6 proc. łącznego dochodu narodowego brutto w tych krajach. Z tej kwoty aż 209 miliardów ECU (czyli 3, 5 proc. dochodu narodowego brutto) odnosi się do przewozu pasażerów, a tylko 63 miliardy ECU (czyli nieco ponad 1 proc. dochodu narodowego brutto) wiąże się z transportem towarów.
Koszt wypadków komunikacyjnych w transporcie drogowym kształtuje się na poziomie 148...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)