Od "Żubra" do "Okruszka"
Polski rynek prasowy tworzy obecnie ponad 3000 tytułów
Od "Żubra" do "Okruszka"
Andrzej Szafrański
Mimo ciągłego powstawania nowych gazet i czasopism liczba obecnych na rynku tytułów wzrasta bardzo powoli. Niewielka jest bowiem różnica między liczbą tytułów, które pojawiają się na rynku, atymi, które go opuszczają. Wiosną br. wydawano w Polsce niewiele ponad 3000 tytułów -- tylko o 300 więcej niż wpołowie lat 70. i u schyłku II Rzeczpospolitej.
Spowodowane przekształceniami społeczno-gospodarczymi gwałtowne ożywienie działalności prasowo-wydawniczej na początku lat 90. zaowocowało nie tylko prawdziwą eksplozją inicjatyw prasowych -- tylko w okresie VI 1989 -- XII 1991 powstało ponad 3 tys. tytułów -- ale również zmianami własnościowymi oraz upadkiem wielu tytułów, przeważnie w całości dotowanych przez partie polityczne, organizacje społeczne izakłady pracy.
Obecnie według szacunków Ośrodka Badań Prasoznawczych Uniwersytetu Jagiellońskiego co roku powstaje ok. 500 nowych gazet i czasopism. Jednak niski poziom redakcyjny, konkurencja, brak reklamodawców lub zupełne rozminięcie się z potrzebami czytelników weryfikują znaczną część inicjatyw prasowych itytuły bądź znikają z rynku bezpowrotnie, bądź w oczekiwanu na lepsze czasy ich wydawanie ulega...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta