Gwiazdy jednego formatu
Ubiegły rok był w globalnej fonografii rokiem rewolucji. Najchętniej kupowane albumy wydali dwudziestokilkuletni wykonawcy: Taylor Swift, One Direction i Ed Sheeran. Wraz z nimi triumfują mdławy pop, polityczna poprawność, tematy gender.
Opublikowany w zeszłym tygodniu raport Międzynarodowego Stowarzyszenia Przemysłu Fonograficznego jest jak dekret potwierdzający nowy porządek w płytowym biznesie. Kolejne punkty powinny brzmieć następująco: muzyczka ma być grzeczna, dla nastolatków, a także politycznie poprawna. Afery, jeśli się zdarzają, trzeba tuszować.
Można powiedzieć, że znaleźliśmy się w nowym wspaniałym świecie. Wspaniałym, aczkolwiek banalnym i przewidywalnym. Trudno będzie się spodziewać takich albumów jak „The Dark Side of the Moon" Pink Floyd, które krytykują konsumeryzm, opowiadają o strachu i depresji. Albo jak „Wish You Were Here" – szydzących z wydawców, producentów i przemysłu rozrywkowego. Nie spodziewajmy się też na szczytach list przebojów pieprznych rockandrollowych albumów o blaskach i cieniach miłości – takich, jakie zwykło nagrywać AC/DC. Takie płyty są zbyt seksistowskie. Za ostre. A ma być niekontrowersyjnie.
Blondynka o kocim spojrzeniu
Ikoną muzycznej przyszłości stała się Taylor Swift, 26-letnia amerykańska wokalistka okrzyknięta najzdolniejszą i najlepiej sprzedającą się artystką od czasu Britney Spears. Wydała album „1989" inspirowany, rzekomo, muzyką z roku, w którym się urodziła – na przykład Petera Gabriela. Każdy, kto wysłucha nowych nagrań Swift i choć raz słyszał byłego wokalistę Genesis, nie będzie miał wątpliwości:...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta