Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Język mody nas łączy

07 września 2019 | Plus Minus | Marzena Tarkowska
Kapelusz długo był nieodłącznym elementem kobiecego ubioru. Jeszcze w latach 60. i 70. nosiła go większość kobiet. I nagle w tajemniczy sposób nakrycia głowy zniknęły
źródło: NAC
Kapelusz długo był nieodłącznym elementem kobiecego ubioru. Jeszcze w latach 60. i 70. nosiła go większość kobiet. I nagle w tajemniczy sposób nakrycia głowy zniknęły
Na Fashion Weeku jeśli nie jest się azjatyckim blogerem o zasięgu kilkuset tysięcy followersów, nie wypada się pojawić w niczym innym niż w czerni. Kolekcja Yohjiego Yamamoto, Fashion Week 2016, Paryż
źródło: Getty Images
Na Fashion Weeku jeśli nie jest się azjatyckim blogerem o zasięgu kilkuset tysięcy followersów, nie wypada się pojawić w niczym innym niż w czerni. Kolekcja Yohjiego Yamamoto, Fashion Week 2016, Paryż
 W ostatnich latach  w modzie króluje tzw. sportowa elegancja. strój, który eksponuje ciało, dzisiaj jest uznawany za elegancki
źródło: Forum
W ostatnich latach w modzie króluje tzw. sportowa elegancja. strój, który eksponuje ciało, dzisiaj jest uznawany za elegancki
Kiedyś elegancja to były tylko suknia i garnitur
źródło: Getty Images
Kiedyś elegancja to były tylko suknia i garnitur
Jesienno-zimowa  kolekcja 1973-1974  Loli Prusac,  która jest rozpoznawana  w historii mody  jako łodzianka.  Wniosła do luksusowej marki Hermès estetykę,  pochodzącą  z naszej części Europy
źródło: Getty Images
Jesienno-zimowa kolekcja 1973-1974 Loli Prusac, która jest rozpoznawana w historii mody jako łodzianka. Wniosła do luksusowej marki Hermès estetykę, pochodzącą z naszej części Europy

Janusz Noniewicz, kierownik Katedry Mody ASP w Warszawie Przekraczanie kodu kulturowego odnosi się do zasłaniania 
i odsłaniania ciała. Tego, co dopuszczalne i niedopuszczalne, prywatne i publiczne. W ubraniu toczy się spór między kulturą dionizyjską a apollińską.

 

Dlaczego kobiety nie noszą już nakryć głowy?

Czekam, aż ktoś na to pytanie wreszcie odpowie... Być może sam zdążę. Wychowałem się w latach 60. i 70. Większość kobiet nosiła wtedy nakrycia głowy. Chustka była elementem zarówno codziennego ubioru, jak i mody. Bo nosiły ją przecież kobiety w miastach i na wsiach, nawet jeśli inaczej ją upinały. Nosiła ją też Brigitte Bardot – symbol seksu. I nagle nakrycia głowy w Polsce zniknęły.

Ale jakby pan to odczytywał?

W jakimś sensie jako gest wyzwolenia. Przykrywanie włosów ma racje religijno-moralne. Kobiece włosy już w bajkach miały znaczenie erotyczne. Na przykład królewicz w „Roszponce" wspinał się na wieżę właśnie po włosach. I chyba we wszystkich religiach zakryte włosy to wyraz skromności, nieodsłaniania się publicznie. Ciało kobiety w patriarchalnych kulturach jest traktowane restrykcyjnie, trzeba więcej zasłaniać, by spełnić ideał cnotliwości. A same nakrycia głowy to w ogóle bardzo bogaty temat pod względem znaczeń. W XIII wieku IV Sobór Laterański nakazał odróżnianie się Żydów i muzułmanów poprzez strój, a Żydzi europejscy wykorzystali do tego właśnie nakrycie głowy. We Wrocławiu w 1265 r. wydano prawo, że Żydzi muszą je nosić. Czyli to, co było tradycyjnym zwyczajem, tam stało się opresyjnym obowiązkiem.

A co się zmieniło w...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 11452

Wydanie: 11452

Zamów abonament