Bat na przedsiębiorców
Polski Ład nie szuka sojuszników w tych środowiskach i grupach pracowniczych, które charakteryzuje pracowitość, pomysłowość, kreatywność. On te środowiska do siebie zraża.
Polacy potrzebują wieloletniej strategii gospodarczo-społecznej współtworzonej przez środowiska, które będą jej głównymi realizatorami. Mam na myśli przede wszystkim przedsiębiorców, głównie tych małych i średnich. Druga grupa to samorządowcy, bezpośrednio odpowiedzialni za rozdysponowanie i wydawanie pieniędzy budżetowych. Trzecia to środowiska naukowe, twórcze – które powinny przedstawiać własne, krytyczne poglądy i nie ulegać suflowanym teoriom możnych tego świata.
Tymczasem Polski Ład opracowany został w wąskim gronie polityków i urzędników oraz przedstawiony jako „prezent niespodzianka". Jego celem jest zjednanie i przekonanie wybranych grup wyborców i jednocześnie wyciszenie, skłócenie potencjalnych krytyków.
Godzi czy skłóca?
Fundamentem zgody i pojednania Polaków powinna być strategia, w której wszystkie grupy społeczne mogą być pewne, że ich pracowitość, pomysłowość, inwencja zostaną wynagrodzone, a działania bezprawne bądź przechwytujące efekty cudzej pracy – ograniczone lub wyeliminowane.
Polski Ład zakłada, że wzrost dochodów większości społeczeństwa ma sfinansować mniejszość obywateli płacących wyższe podatki. Będą to mali, średni polscy przedsiębiorcy i samozatrudnieni. Wielu ucierpiało, zbiedniało, wyzbyło się oszczędności, a nawet zadłużyło, by...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta