Stany nadzwyczajne i wyrównywanie strat z nimi związanych
Cztery prezydenckie projekty ustaw
Stany nadzwyczajne i wyrównywanie strat z nimi związanych
ŻANETA SEMPRICH
Stan klęski żywiołowej wprowadza się dla zapobieżenia skutkom katastrof naturalnych lub awarii technicznych; stan wyjątkowy -- w razie zagrożenia konstytucyjnego ustroju państwa, bezpieczeństwa obywateli lub porządku publicznego; stan wojenny -- na wypadek zagrożenia państwa, zbrojnej napaści na terytorium Polski lub gdy z umowy międzynarodowej wynika zobowiązanie do wspólnej obrony przeciwko agresji.
Projekty czterech ustaw określających szczegółowe zasady wprowadzania takich stanów nadzwyczajnych rozpatruje Sejm podczas obecnego posiedzenia.
Z konstytucji wynika konieczność wprowadzenia zasadniczych zmian w ustawodawstwie regulującym warunki i okoliczności wprowadzania stanów nadzwyczajnych: wojennego, wyjątkowego, klęski żywiołowej oraz -- co dotychczas podkreślano ze szczególnym naciskiem -- zakresu i konsekwencji wprowadzania szczególnego reżimu prawnego i ustrojowego każdego z nich.
Z prawnego punktu widzenia istota każdego stanu nadzwyczajnego polega na tym, że wprowadza się go w sytuacji szczególnego zagrożenia, kiedy normalne, zwykłe środki prawne i instytucje ustrojowe okażą się niewystarczające i trzeba zawiesić lub ograniczyć na pewien czas wolności i prawa...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta