Koniec fałszywych obniżek – jak prawidłowo informować o cenach?
PROMOCJE | Nowe obowiązki sprzedawców
Z początkiem 2023 roku do polskiego ustawodawstwa wprowadzono dyrektywę Omnibus, która nałożyła na przedsiębiorców nowe obowiązki informowania o cenach oraz obniżkach. Wszelkie zmiany mają na celu ochronę konsumenta przed „fałszywymi promocjami” czy stosowanym w sklepach zabiegiem tzw. żonglowania cenami (sztucznego podbijania ceny tuż przed zastosowaniem promocji). Zjawiska te były spotykane dość często w dużych sieciach handlowych oraz w całej branży e-commerce, dlatego już 16 stycznia 2023 roku prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zarządził pierwsze kontrole, dając ponadto w komunikacie prasowym specjalne wytyczne, jak prawidłowo zastosować wprowadzone przepisy dyrektywy Omnibus1.
Co zawiera cena?
W miejscu sprzedaży detalicznej oraz świadczenia usług cena oraz cena jednostkowa mają być uwidaczniane jednoznacznie, w sposób niebudzący wątpliwości i umożliwiający konsumentowi klarowne porównanie cen (np. metki zawierające cenę towaru na każdym produkcie lub na półce, gdzie jest umieszczony produkt). Wymogi dotyczą każdej sprzedaży – stacjonarnej, internetowej oraz reklamy radiowej i telewizyjnej. Komisja Europejska w wytycznych do dyrektywy pisze wprost, że „cena ostateczna musi zawierać wszelkie obowiązujące opłaty i podatki, które są nieuniknione i przewidywalne w momencie publikacji...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta