Za kierownicą w goglach
Naszpikowane elektronicznymi systemami wspomagania kierowcy ciężarówki wymagają coraz wymyślniejszych narzędzi treningowych, aby w pełni wykorzystać potencjał pojazdu.
Stopa wakatów w sektorze TSL jest wyższa o 25 proc. niż średnio w gospodarce, wynika z raportu Związku Pracodawców Transport Logistyka Polska „Transport drogowy w Polsce 2023”. Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych alarmuje, że branża transportowa cierpi na braki kadrowe. – Od lat na polskim rynku pracy kierowca ciężarówki jest najbardziej poszukiwanym pracownikiem – podkreśla prezes ZMPD Jan Buczek.
Największy pracodawca
Raport TLP podlicza, że transport drogowy jest najszybciej rozwijającą się branżą gospodarki. W latach 2010–2020 zwiększyła zatrudnienie z 270 tys. do 500 tys. osób. Wysokie są także zarobki. Z raportu przygotowanego przez Polski Instytut Transportu Drogowego wynika, że w 2023 roku wynagrodzenia kierowców ciężarówek wzrosły w stosunku do 2022 roku o 16,8 proc. (licząc średnią) lub o 20 proc. (porównując medianę). Dwie trzecie ankietowanych kierowców wskazało, że zarabia powyżej 7 tys. zł netto, a blisko jedna czwarta, że powyżej 9 tys. zł.
Mimo to brak chętnych do pracy, a perspektywa dotycząca kierowców w branży TSL nie jest optymistyczna. – Zawód ten nie jest popularny wśród młodych, to najszybciej starzejąca się profesja. Nie chce popadać w czarnowidztwo, ale źle to wygląda. W każdym z oddziałów w Polsce mamy od kilku do kilkunastu wakatów, a zatrudniamy 320...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta