Straty pomimo dotacji
KONDYCJA PKP
Zacofanie i przedłużająca się restrukturyzacja
Straty pomimo dotacji
Polskie Koleje Państwowe pomimo 710 mln złotych dotacji budżetowych poniosły w ub. r. stratę netto w wysokości ok. 80 mln zł. Ujemne wskaźniki rentowności przedsiębiorstwa utrzymują się od 1991 r. Dwa lata temu strata PKP wyniosła ok. 256 mln zł. W tym roku dotacje do PKP z budżetu mają wynieść 560 mln złotych, a aby pokryć koszty całkowite usług pasażerskich, kolej musi dofinansować je własnymi wpływami z usług towarowych na kwotę ok. 2 mld zł.
Od 6 lat PKP odnotowują spadek przewozów. Przewozy towarowe zmniejszyły się w tym okresie z 490 mln tdo 230 mln trocznie, przewozy pasażerskie spadły z 900 mln osób rocznie do ok. 400 mln osób rocznie. Tendencja ta została wyhamowana w 1997 r.
W pierwszym kwartale br. przewozy towarów spadły o 13 proc. , a o 3 proc. przewozy pasażerów. Przychody z przewozów pasażerskich i towarowych były po pierwszym kwartale br. o 11, 5 proc. mniejsze niż założono i wyniosły 22, 4 proc. planu rocznego. W efekcie strata PKP z działalności przewozowej wyniosła po trzech miesiącach br. ponad 250 mln zł, a z działalności operacyjnej wyniosła ponad 400 mln zł. W kwietniu br. wzrosła ona o kolejne 200 mln zł.
Wynagrodzenia w przedsiębiorstwie były w pierwszych trzech miesiącach br. o 2, 5 proc....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta