Czy biznes może być etyczny
Na razie wpolskich interesach liczy się skuteczność, mniej metody
Czy biznes może być etyczny
BARBARA CIESZEWSKA
Prawie każda wielka zachodnia korporacja (około 90 procent) ma swój kodeks etyczny. Nie musi to oznaczać oczywiście, że prowadzone przez nią interesy są czyste. W wielkim biznesie nikt dzisiaj jednak nie ośmieli się mówić wprost, że etyka winteresach to zawracanie głowy. Na razie mówią tak jeszcze polscy biznesmeni. W Polsce -- jak zwykle inaczej.
To fakt, że do dzisiaj nie rozstrzygnięto dylematu, jak ma się moralność do interesów iczego można wymagać od szefów firm. Wątpliwości zgłaszają nawet największe autorytety zdziedziny zarządzania, m. in. Peter Drucker. Amerykańskie fortuny w początkach kapitalizmu też nie powstawały w sposób etyczny -- mówią nasi biznesmeni przy każdej okazji. Ich powszechna niechęć do poważnej rozmowy oetyce winteresach rodzi podejrzenie, że gdzieś tkwi głębsza przyczyna. Nie zawsze można się wprawdzie usprawiedliwiać trudnym dzieciństwem, wtym jednak przypadku nasza niedawna socjalistyczna historia ma chyba jakieś znaczenie. Oszukiwanie pracodawcy, załatwianie swoich interesów różnymi sposobami było przecież dopuszczalną, usprawiedliwioną normą. Może więc cwaniactwo weszło nam wkrew.
Ostatnio, wczasie letniej szkoły MBA, wparyskiej uczelni technicznej,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta