Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Cyrulik moskiewski

03 marca 1999 | Świat | PJ

ROSJA

Wolny rynek, reformy gospodarcze, demokracja -- to dla ogromnej większości Rosjan puste słowa. Ich ojczyzna musi za wszelką cenę znów stać się potęgą światową, a wtedy wszystko wróci do normy.

Cyrulik moskiewski

P IOTR JENDROSZCZYK

z moskwy

Elegancka prostytutka, niezwykle tępy sierżant, na wpół oszalały konstruktor maszyny do golenia tajgi -- to postaci z najnowszego filmu Nikity Michałkowa "Cyrulik Sybirski". To Amerykanie końca ubiegłego wieku, którzy w filmie spotkali się z rosyjskimi bohaterami -- wykształconymi, znającymi języki obce, uwielbiającymi Mozarta, wrażliwymi na piękno, oczytanymi, kochającymi cara i ojczyznę, słowem spadkobiercami wielkiej kultury rosyjskiej.

Kontakt z zachodnią rozpustą okazuje się zgubny dla bohatera filmu kadeta Andrieja Tołstoja i prowadzi go prostą drogą na syberyjską katorgę. Wielki reżyser daje w ten sposób do zrozumienia, iż Rosja musi być Rosją, bo inaczej czeka ją los filmowego Tołstoja, któremu życie złamało spotkanie z Amerykanką lekkich obyczajów.

Monumentalne dzieło Michałkowa jest zarówno historią nieszczęśliwej miłości, jak i traktatem ideologicznym, z którego w każdej minucie projekcji wyłania się obraz Rosji wielkiej, potężnej, dzierżawnej -- raju utraconego, jakim mógłby się stać...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 1636

Spis treści

Sport

Nauka i Technika

Zamów abonament