Za szybki
LOTNICTWO
Trzydzieści lat temu odbył się pierwszy próbny lot pasażerskiego samolotu ponaddźwiękowego Concorde
Za szybki
ZBIGNIEW ZWIERZCHOWSKI
KRZYSZTOF KOWALSKI
We wtorek, 2 marca, minęła 30. rocznica pierwszego próbnego lotu francuskobrytyjskiego pasażerskiego samolotu ponaddźwiękowego Concorde. Start nastąpił o godz. 15. 38, lądowanie 29 minut później.
Aktualnie eksploatowane samoloty będą przewoziły pasażerów do 2010 roku. Dlatego już teraz trwają prace nad zbudowaniem następcy. 9 kwietnia Brian Trubshaw, szef wyszkolenia pilotów z British Aircraft Corporation wystartuje prototypem "002" -- być może następcą Concorde -- z lotniska wojskowego w Fulton.
Z danych opublikowanych przez czasopismo specjalistyczne "Flight International" wynika, że następca niekoniecznie będzie miał rodowód europejski, albo nie tylko europejski. W Stanach Zjednoczonych, w roku 1996 zgromadzono równowartość 1, 5 mld euro na badania i budowę samolotu ponaddźwiękowego, zaś w Europie tylko 600 mln. Nawet Japonia, nie dysponująca cywilnym przemysłem lotniczym z prawdziwego zdarzenia, na ten cel zamierza przeznaczyć poważną kwotę.
Jednak nie wszystko idzie jak po maśle poza Europą. Pod koniec 1998 roku NASA zmniejszyła o 300 mln dolarów fundusz na badania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta