Powrót realizmu
SONDAŻ "RZECZPOSPOLITEJ"
W kwietniu wyraźnie wzrósł optymizm konsumentów
Powrót realizmu
W kwietniu, po czterech miesiącach pogorszenia, wyraźnie poprawiły się nastroje konsumentów. Ta poprawa dotyczy przede wszystkim skłonności do zakupów, gdyż ocena klimatu gospodarczego -- choć lepsza niż w poprzednich miesiącach -- nadal jest marna. W kwietniu znacznie korzystniej niż w poprzednich miesiącach oceniano też sytuację finansową gospodarstw domowych. Wśród respondentów nadal przeważali jednak pesymiści i dotyczyło to także oczekiwań inflacyjnych.
Wartość wskaźnika skłonności do zakupów (99 punktów) jest już na poziomie sprzed kryzysu rosyjskiego, a klimat gospodarczy oceniano na 80 punktów(plus 9 punktówwstosunku do marca) . Ogólny wskaźnik nastrojów konsumenckich poprawił się takżeo 9 punktów, do 91 punktów. Skala tego wzrostu wskazuje na odejście od ostrego trendu spadkowego i czyni jego poprawę w najbliższych miesiącach prawdopodobną.
Koniec świadomości kryzysu
Poprawa nastrojów konsumenckich nie jest zaskoczeniem. Od co najmniej dwóch miesięcy mieliśmy do czynienia z nadmiarem pesymizmu w stosunku do...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta