Koszt niskiej ceny
Jak ustalane są marże
Koszt niskiej ceny
Marża, która przez lata uspołecznionego handlu w ogóle nie miała znaczenia, dzisiaj jest podstawą strategii firm handlowych i najbardziej strzeżoną tajemnicą. Zadziwiające, że - choć konkurencja w detalu zmusza wszystkich do obniżania marż - sklepom udaje się uzyskać niekiedy marże sięgające kilkudziesięciu, a nawet kilkuset procent.
W wolnorynkowym handlu, gdzie polityka marż jest podstawową strategią firm, dane o ich wysokości są najpilniej strzeżonymi informacjami zarówno w dużych sieciach hipermarketów, jak i w niewielkich sklepikach. Znając marże konkurenta, z łatwością można przecież wyliczyć ceny, jakie udało mu się wynegocjować u dostawcy i poznać tajniki jego umów handlowych. - Marże to jeden z najtrudniejszych handlowych tematów. Kupcy w ogóle nie chcą o nich mówić. Nawet w anonimowych ankietach, przy pytaniu o wysokość marż, zostają puste miejsca - wyjaśnia Bożena Słomińska z Instytutu Rynku Wewnętrznego i Konsumpcji (IRWiK).
Nie ma reguł
Wiadomo, że marża musi pokryć koszty nie tylko zakupów i transportu towarów, ale także koszty sprzedaży, w tym magazynowania, a coraz częściej sortowania i pakowania produktów. Powinna też zapewnić zysk właścicielom sklepu i środki na przyszłe inwestycje....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta