Akcyza jak hamulec
- Czy GM kupi Daewoo
Akcyza jak hamulec
Producenci aut w Polsce uważają, że decyzja o podwyższeniu - od 1 stycznia 2000 roku - akcyzy na samochody osobowe faworyzuje importerów, a szkodzi tym wytwórcom, którzy zdecydowali się na ich produkcję całkowicie w kraju. Ostrzegają również, że w efekcie nastąpi głęboki spadek sprzedaży aut, a wpływy z podatków zamiast wzrosnąć, zmaleją.
Związek Pracodawców Motoryzacji uważa tę decyzję za nieprzemyślaną do końca i szkodliwą dla motoryzacji, budżetu państwa i rynku pracy.
Oczekuje się, że Ministerstwo Finansów przeprowadzi jeszcze w tej sprawie negocjacje z producentami.
Przypomnijmy, że w projekcie budżetu ma przyszły rok proponuje się, aby akcyzę na auta z silnikami do 2 litrów podnieść z 2 do 6 proc. na auta zaś z większymi silnikami z 10 do 15 proc. Zdaniem ZPM, którego prezesem jest Janusz Woźniak, prezes Daewoo FSO, projekt ten nie został przez resort finansów poparty rzetelnymi symulacjami.
Pracodawcy wspólnie z firmą Samar, monitorującą rynek nowych aut, przygotowali zatem analizę, którą chcą zaprezentować rządowi....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta