Omówienia - 991104
- Piątek
- Sobota
- Niedziela
- Poniedziałek
- Wtorek
- Środa
- Czwartek
- PIĄTEK
Imię róży
Powieść Umberto Eco to wielowarstwowy utwór naszpikowany filozoficznymi wywodami, w którym średniowieczny świat przedstawiony został poprzez sensacyjny wątek, piętrowe aluzje literackie, dyskusje o dziełach antycznych autorów, rozważania teologiczne. Ekranizując "Imię róży" w koprodukcji niemiecko-francusko-włoskiej reżyser Jean-Jacques Annaud ustrzegł się pokusy nadmiernego intelektualizowania. Zrealizował film, w którym jako swe naczelne zadanie uznał pokazanie, a nie interpretowanie świata. Dlatego głównym tematem uczynił aferę kryminalną - poszukiwanie sprawcy i odkrywanie przyczyn tajemniczych morderstw w benedyktyńskim opactwie, co w powieści stanowiło jedynie pretekst do rozważań o sprawach egzystencjalnych i teologicznych. Stworzył w zamian wspaniałą konstrukcję wizualną.
Benedyktyńskie opactwo, w którym skupia się życie społeczne, polityczne i kulturalne, odtworzone zostało z wielką starannością, ale bez dosłowności rodem z muzeum. Operator Tonino Delli Colli postarał się, aby powstał nie malowniczy album, lecz wizerunek oddalonej od nas epoki, przemawiający własną, niezależną od literackiego pierwowzoru poezją.
Zło czai się w mroku
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta