Samochody z formy
Całe karoserie z tworzyw - technologia, która może zmienić przemysł samochodowy
Samochody z formy
CCV - auto z tworzyw sztucznych
ARCHIWUM
ZBIGNIEW ZWIERZCHOWSKI
Auta o połowę lżejsze, a więc zużywające mniej paliwa, łatwiejsze i tańsze w produkcji, nie rdzewiejące, po zakończeniu eksploatacji łatwo poddające się tzw. recyklingowi - powtórnemu przerobowi. To nie jest wizja. Pierwsze takie samochody poddawane są próbom. Mają nadwozia wykonane w całości z tworzyw sztucznych; składające się z zaledwie kilku, dużych elementów. Dla przemysłu samochodowego jest to kusząca perspektywa, technologia pozwalająca na duży krok naprzód.
Zastosowanie technologii nazwanej LIMBT - budowy nadwozi z tworzyw metodą formowania wtryskowego (podobną do tej, jaką stosuje się np. przy produkcji butelek do napojów), przysporzyć może znacznie więcej korzyści niż tylko obniżenie kosztów produkcji karoserii. Technologia ta w przeciwieństwie do dotychczas używanych w przemyśle samochodowym do produkcji niektórych detali z tworzyw - umożliwia produkcję wielkoseryjną dużych elementów. Cały proces formowania takich części trwa bowiem niespełna 3 minuty.
Technologii, które mogą pociągnąć za sobą duże zmiany, a to potencjalnie może zasadniczo zmienić i konstrukcję aut i proces...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta