Metro plus obwodnica
Prof. Leszek Rafalski, dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w Warszawie
Metro plus obwodnica
: Instytut ma wynalazki, które mogłyby poprawić nasze drogi. Czy ktoś interesuje się waszym dorobkiem?
LESZEK RAFALSKI: Przede wszystkim trzeba powiedzieć, że Warszawa - miasto niebiedne - zbyt małe środki przeznacza na budowę i remonty dróg, wobec wysokości podatków od osób fizycznych, prawnych i VAT, które przekazuje do budżetu. Zapominamy, że nowe drogi to nie tylko sprawa drogowców, ale i problem gospodarczy. Infrastruktura transportowa generuje zyski, 80 proc. towarów przewożonych jest drogami. Podobny trend w kierunku transportu samochodowego utrzymuje się nie tylko w Warszawie i w innych miastach Polski, ale i w Europie.
W Warszawie nie ma obwodnicy, brakuje mostów, nie ma metra. Czy "Kontrakt dla Warszawy" może poprawić sytuację?
"Kontrakt" zakłada współfinansowanie zadań komunikacyjnych miasta przez władze państwowe i samorządowe. Służą temu dwa projekty ustaw, które określałyby zasady współfinansowania. Pierwsza z ustaw dotyczyłaby budowy obwodnicy warszawskiej, druga - budowy metra.
Trudności komunikacyjne stolicy hamują jej rozwój.
Dobre drogi przyciągają inwestorów. Obecnie oni bardzo...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta