Powrót podniebnych olbrzymów
Sterowce - stara idea, nowa technologia
Powrót podniebnych olbrzymów
KRZYSZTOF R. URBAŃSKI
Dzień 5 sierpnia 1908 r. zapisał się w historii lotnictwa w sposób szczególny. W niemieckiej miejscowości Echterdingen w swój dziewiczy podniebny rejs wyruszył "statek przestworzy" - sterowiec ze sztywnym szkieletem - zeppelin. Tego samego dnia wieczorem, kiedy jeszcze strzelały korki od szampana po pomyślnej próbie, gwałtowny podmuch wiatru wyrwał statek z hangaru.
Szarpana wichrem, wypełniona łatwo palnym wodorem powłoka zeppelina stanęła w płomieniach w mgnieniu oka.
Hrabiego Ferdynanda von Zeppelina - konstruktora i przedsiębiorcy ta porażka nie zniechęciła. Nadal budował te romantyczne statki powietrzne, aż do swej śmierci w 1917 roku. Od nazwiska konstruktora sterowce szkieletowe wzięły potoczną nazwę - zeppelin. W 1924 olbrzymie sterowce rozpoczęły regularne loty przez Ocean Atlantycki, a...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta