Wartość aktywów intelektualnych
Wartość aktywów intelektualnych
ALBERTO TORRES
PRZEŁOŻYŁ I SKRÓCIŁ ANDRZEJ EHRLICH
Lucasfilm uzyskuje miliardy dolarów z licencjonowania odzieży, książek, nagrań i kaset magnetowidowych opartych na filmach o wojnach gwiezdnych. Dziesięć największych firm farmaceutycznych uzyskało w 1997 r. 37 procent swoich przychodów dzięki sprzedaży wyrobów produkowanych na podstawie licencji udzielonych przez inne firmy. Zarówno dla sprzedawców, jak i dla nabywców aktywa intelektualne to ogromny interes.
Zarządzanie aktywami intelektualnymi było dawniej mało znaczącą dziedziną. Kojarzono je z zakurzonymi biurami rzeczników patentowych. Jeżeli w ogóle zarządzano aktywami intelektualnymi, to defensywnie: kiedy laboratoria firmy opracowały coś nowego, wydział prawny uzyskiwał patent i starał się zapobiec jego przejęciu lub nadużywaniu przez strony trzecie, zaś firma często wcale nie garnęła się do jego komercjalizacji z obawy choćby o swoje istniejące, starsze produkty.
Nazbyt często firmy, które były właścicielami obiecujących wynalazków, nie wykorzystywały ich. Jednocześnie wynalazki te były niedostępne dla innych, rozumiejących ich prawdziwą wartość.
Od tamtych czasów wartość aktywów intelektualnych czy - szerzej mówiąc - w ogóle aktywów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta