Nie mógł, ale musiał
Nie mógł, ale musiał
KRYSTYNA PAWŁOWICZ
NIK zmusza pełnomocnika rządu do pełnienia prawnej roli "kierownika kontrolowanej jednostki", choć pełnomocnik nim nie jest.
Art. 10 ustawy z 8 sierpnia 1996 r. o organizacji i trybie pracy Rady Ministrów oraz o zakresie działania ministrów (tekst jedn. Dz. U. z 1999 r. nr 82, poz. 929; dalej: ustawa) przewiduje dla Rady Ministrów możliwość ustanowienia pełnomocnika rządu do określonych spraw o charakterze czasowym, których przekazanie członkom Rady Ministrów nie jest celowe. Pełnomocnikiem może być sekretarz lub podsekretarz stanu, a w szczególnie uzasadnionych wypadkach dla zadań o zasięgu regionalnym - wojewoda. Pełnomocnika rządu powołuje i odwołuje prezes Rady Ministrów, a Rada Ministrów określa w rozporządzeniu zakres udzielonych pełnomocnikowi upoważnień, sposób sprawowania nadzoru nad jego działalnością oraz sposób zapewnienia obsługi merytorycznej, organizacyjno-prawnej, technicznej i kancelaryjno-biurowej ze wskazaniem sposobu finansowania jego działalności.
Uznany na siłę
Jest to pierwsza ustawowa regulacja dotycząca pełnomocników rządu, na tyle jeszcze nowa, że nie doczekała się szerszych opracowań ani analiz. I być może stąd tyle nieporozumień przy kontrolowaniu działalności...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta