Czas profesjonalistów
Czas profesjonalistów
RYS. ROBERT DĄBROWSKI
ANDRZEJ GESTERN
Rzadko która sfera aktywności budzi tyle kontrowersji co lobbing. Jak twierdzą niektórzy, działalność lobbingowa to jedynie sympatyczniejsza nazwa korupcji. Jednak w gospodarce rynkowej - w krajach Europy Zachodniej, a zwłaszcza z USA - lobbing jest powszechnie uprawiany, uznawany i uprawomocniony.
Specjaliści mają trudności z precyzyjnym zdefiniowaniem lobbingu. Najczęściej mówi się o komunikowaniu się, o działaniu zmierzającym do przekazania jakiegoś poglądu czy zasobu wiedzy na określony temat. Robi się to zwykle w czyimś interesie - korporacji, grupy nacisku, ale także w interesie społecznym. Kanał komunikacyjny prowadzi zwykle z dołu do góry, czyli w stronę polityków, ustawodawców - najogólniej: w stronę władzy, od której zależy kształtowanie prawnego bądź społecznego otoczenia biznesu.
Według prof. Wojciecha Gasparskiego, etyka z Instytutu Filozofii i Socjologii PAN, lobbing jest działalnością społecznie uzasadnioną, ponieważ firmy mają często wiele do powiedzenia swojemu otoczeniu. Nie do zaakceptowania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta