Język polski. Model odpowiedzi i schemat oceniania arkusz III
Temat 1: Porównaj sposób kreowania przestrzeni oraz funkcje tej kreacji w podanych fragmentach "Sklepów cynamonowych" i "Procesie".
I. ROZWINIĘCIE TEMATU (można przyznać maksymalnie 51 punktów)
Punktacja: przydzielamy 0 lub 3
Uwaga: model nie narzuca porządku wypowiedzi zdającego.
1. Dostrzeżenie elementu łączącego oba utwory (motyw labiryntu/nadrealizm): 3 pkt
1.1. w "Sklepach cynamonowych" - miasto, niebo i gwiezdne firmamenty; 3 pkt
1.2. w "Procesie" - miasto (ulica i kamienica); 3 pkt
1.3. w "Procesie" labirynt posiada swoje centrum - komisję śledczą (salę rozpraw). 3 pkt
2. Opisanie sposobu kreowania przestrzeni - labiryntu
w "Sklepach cynamonowych":
2.1. świat widziany oczami dziecka; 3 pkt
2.2. kreacjonizm; 3 pkt
2.3. oniryzm; 3 pkt
2.4. baśniowość przestrzeni, przepych, kolor, światło, kształty, słownictwo orientalne; 3 pkt
2.5. poetyckość opisu; 3 pkt
2.6. metafora; 3 pkt
2.7. nastrój opisu: tajemniczość (niespodzianka, zaskoczenie); 3 pkt
w "Procesie":
2.9 świat widziany oczami dorosłego; 3 pkt
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta