Na kłopoty - lider
Na kłopoty - lider
W dyskusjach o złej sytuacji ekonomicznej wielu polskich firm najczęściej wymienia się trzy powody: kryzys na światowych rynkach, antyprzedsiębiorczą politykę ostatnich rządów i nieodpowiednią politykę pieniężną państwa. To jednak tylko przyczyny zewnętrzne, na które łatwo przenieść odpowiedzialność za niepowodzenia firmy i zapomnieć o równie ważnych, które tkwią w samej firmie.
Przedsiębiorstwa w trudnej sytuacji mogą sobie pomóc. Przeważnie tylko intensywnie tną koszty. Zaczęło się to już wcześniej, najpierw w firmach, dla których raj pustego polskiego rynku po 1989 r. szybciej się skończył. Funkcjonowało to wtedy pod nazwami: Lean Management, Business Reengineering, TQM czy Downsizing. Udało się w ten sposób obniżyć koszty i podwyższyć efektywność, ale wymarzony wzrost nie następował.
Mianownikowe czy licznikowe
Dziś większość firm też nie stosuje żadnych innych sposobów poprawy efektywności. Można i tak podnosić efekty ekonomiczne, redukując zastosowanie środków zmierzających do wzrostu (nazywa się to zarządzaniem mianownikowym), ale...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta