Gdy gmina chce sprzedać, a najemca kupić
Gdy gmina chce sprzedać, a najemca kupić
Utarło się, że gmina tylko wtedy może sprzedać najemcy mieszkanie komunalne będące w dyspozycji Policji lub Urzędu Ochrony Państwa, gdy instytucje te wyrażą na to zgodę. Tymczasem Urząd Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast twierdzi, że może być ona w ogóle niepotrzebna.
Powszechnie uważa się, że jeżeli policjant lub jego rodzina mieszkają w lokalu będącym w gestii Policji, to jest on jej własnością; podobnie jest z UOP. Przekonanie to jest błędne, gdyż lokale, którymi dysponują te instytucje, do nich najczęściej nie należą, ich właścicielem w większości jest gmina lub skarb państwa. Policja ma w swych rękach przede wszystkim lokale komunalne oraz skarbu państwa, a UOP - lokale komunalne.
Jak lokale komunalne
Mieszkania komunalne, którymi dysponuje Policja lub UOP, sprzedaje się prawie na takich samych zasadach jak inne lokale komunalne (ustawa z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami oraz uchwały danej gminy dotyczące zasad sprzedaży mieszkań). Jeżeli więc gmina dojdzie do wniosku, że chce je sprzedać, to zawiadamia najemcę (jak w każdym innym wypadku), że lokal jest przeznaczony do sprzedaży. Ten ma prawo go kupić, pod warunkiem że ma umowę najmu zawartą na czas nieokreślony, a prawo...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta