Przede wszystkim - niezależne
Przede wszystkim - niezależne
JACEK MAZUR
Z ogólnych założeń unijnych wynika, że państwa kandydujące powinny mieć niezależne i wyposażone w szerokie kompetencje organa kontroli, działające zgodnie z międzynarodowymi standardami. Najwyższe organa kontroli krajów kandydujących i Europejski Trybunał Obrachunkowy współpracują, by spełnić te wymagania.
Wraz z członkostwem w Unii zaczyna obowiązywać porządek prawny, jaki wynika z acquis communautaire. Nie określa on zasad kontroli zewnętrznej, na szczycie w Kopenhadze w 1993 r. Rada Europejska sprecyzowała jednak warunki, jakie powinny spełniać kraje kandydujące: rzeczywiste funkcjonowanie gospodarki rynkowej oraz instytucji gwarantujących demokrację i rządy prawa, a także zdolność do podjęcia obowiązków wynikających z członkostwa. Muszą więc w nich działać niezależne i posiadające szerokie kompetencje najwyższe organa kontroli (w Polsce takim organem jest NIK).
Również traktat o utworzeniu Wspólnoty Europejskiej (w brzmieniu ustalonym przez traktat amsterdamski) pośrednio wymaga, aby takie instytucje istniały oraz były w stanie współpracować z Europejskim Trybunałem Obrachunkowym (ETO).
Art. 248 ust. 3 traktatu: "W państwach członkowskich kontrole...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta