Produkcja statków może być opłacalna
Produkcja statków może być opłacalna
ALBERTO LOZANO, ARNOLD SIWY, SYLWIA SYSKO-ROMAŃCZUK
Przyszłość przemysłu budowy statków to w Szczecinie kwestia zajmująca wszystkich. Naszym zdaniem istnieje szansa uratowania stoczni, dlatego też przygotowaliśmy projekt rozpoczęcia budowy statków przy uwzględnieniu dotychczasowej produkcji, infrastruktury i zamówień Stoczni Szczecińskiej Porta Holding SA.
W swoim projekcie próbowaliśmy odpowiedzieć na pytania o skutki finansowe i społeczne zaprzestania budowy statków w Szczecinie, o możliwość wznowienia produkcji i jej opłacalność a także o to, jakie w tym celu potrzebne są środki i jaka powinna być forma prawna i struktura "nowej" stoczni.
Skutki dla regionu i kraju
Zaprzestanie produkcji statków w Szczecinie spowoduje bezpośrednie zmniejszenie wpływów do budżetu miasta o około 25-30 mln zł rocznie (obniżone wpływy z podatku od nieruchomości oraz spadek udziału w dochodach skarbu państwa). Ekonomiczne podstawy egzystencji straci 60 tysięcy osób. Stopa bezrobocia w Szczecinie wzrośnie do 18 proc., a w jego okolicach - do ponad 29 proc., nastąpi też odpływ najzdolniejszej i najbardziej przedsiębiorczej młodzieży z miasta i regionu. Wiążący się z tym spadek popytu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta