Rzeczpospolita Czytelników; 31.01.2003
Jak reklamować zepsuty towar
W środę na pytania dotyczące nowej ustawy o sprzedaży konsumenckiej odpowiadali MIROSŁAWA PIŁKA, naczelnik w Departamencie Polityki Konsumenckiej w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów, oraz PIOTR KUBIS, starszy specjalista w Biurze Prawnym w Głównym Inspektoracie Inspekcji Handlowej. Oto część relacji.
Czy istnieją przepisy mówiące, po ilu naprawach można domagać się wymiany towaru na nowy? Chodzi o baterię do wanny, którą reklamowałem już cztery razy i tyleż razy była naprawiana.
Nowa ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej z 27 lipca 2002 r. (Dz. U. nr 141, poz. 1176; dalej: ustawa o sp. kon.) nie wskazuje, ile razy można dokonywać naprawy towaru niezgodnego z umową. Natomiast kupujący - według własnego wyboru - może żądać jego naprawy lub wymiany. Dopiero gdy wymiana lub naprawa są niemożliwe, wymagają nadmiernych kosztów lub narażają kupującego na znaczne niedogodności, może on żądać obniżenia ceny lub - gdy niezgodność jest istotna - odstąpienia od umowy. Zapewne jednak, skoro czytelnik reklamował już baterię cztery razy, jej zakupu dokonał w zeszłym roku. Trzeba tu zatem stosować stare przepisy, obowiązujące do końca 2002 r. A według nich kupujący mógł żądać...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta