Jachtami do Europy
Jachtami do Europy
FOT. (C) ARCHIWUM "ŻAGLI"
Czy mamy w Polsce tradycje budownictwa jachtowego?
WOJCIECH KOT: Oczywiście, mamy. Sięgają czasów, gdy Polska była pod zaborami. Już wtedy powstawały pierwsze polskie jachty. W 1908 roku Płockie Towarzystwo Wioślarskie dysponowało motorówką zbudowaną własnymi siłami! Po latach niewoli w II Rzeczypospolitej nastąpił rozwój budownictwa jachtowego. Budowano jachty od podstaw, ale też i remontowano stare kadłuby, zmieniając ich pierwotne przeznaczenie z militarnego czy komercyjnego na turystyczne. Rosło też zapotrzebowanie na osprzęt i silniki. O jego rozmiarach świadczy fakt, że przed wojną posiadaliśmy dwie fabryki silników do łodzi: Zakłady Steinhagena i Straszyńskiego oraz Gajęckiego. Silniki GAD Gajęckiego z powodzeniem produkowane były również po drugiej wojnie światowej.
Do dziś żywe są wśród żeglarzy wspomnienia o "Zjawach" Wagnera. Muszę przyznać, że jako młody chłopiec byłem zafascynowany wyczynem tego harcerza-żeglarza i szkutnika. Okres II wojny to okres uśpienia produkcji, ale to wtedy, w konspiracji powstała popularna do dziś Omega. Po...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta