Rzeczpospolita Czytelników
Prawo zamówień publicznych
POPRZEDNIE ODCINKI
Wczoraj, 2 marca 2004 r., weszło w życie nowe prawo zamówień publicznych . Zarówno zamawiający, jak i oferenci mają wiele wątpliwości dotyczących interpretacji niektórych przepisów. Wyjaśniali je GRZEGORZ WICIK i PIOTR WIŚNIEWSKI, eksperci z Instytutu Zamówień Publicznych. Oto odpowiedzi na niektóre pytania.
Proszę o interpretację przepisu zawartego w art. 4 ust. 5 nowej ustawy, który mówi o wyłączeniu spod ustawy zamówień objętych tajemnicą państwową, jeżeli wymaga tego istotny interes bezpieczeństwa państwa. Żadna z ustaw obowiązujących w Polsce ani sama konstytucja nie precyzują, kto nadaje klauzulę "istotny interes bezpieczeństwa państwa". Kto powinien ustalać, że dane zamówienie jest objęte taką klauzulą?
Rzeczywiście, jest to sformułowanie dość ogólne. Niemniej wynika z niego, że to wyłącznie zamawiający będzie decydował o tym, czy dane zamówienie jest związane z istotnym interesem bezpieczeństwa państwa. Decyzję musi podjąć kierownik zamawiającego, gdyż to on ponosi odpowiedzialność za ewentualne niezastosowanie przepisów ustawy. Uważamy, że przepis ten należy interpretować bardzo wąsko. Musi to być istotny interes bezpieczeństwa państwa, a nie zamawiającego.
Czy w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta