Dłuższy sznur samochodów
Motoryzacja ma się lepiej
Dłuższy sznur samochodów
Moptoryzacja 2003
Wśród 30 firm z branży motoryzacyjnej, których dane publikujemy na tegorocznej Liście 500, aż 21 zajęło pozycję lepszą niż przed rokiem. Tylko Daewoo-FSO i VW Motor Polska miały przychody mniejsze niż rok wcześniej. W większości przedsiębiorstw wzrosło zatrudnienie i poprawiły się wyniki finansowe. Towarzyszyło temu jednak zmniejszenie wartości inwestycji w spółkach średnio o 40 proc.
Według danych firmy Samar w 2003 r. sprzedano w Polsce 358, 5 tys. aut osobowych po średniej cenie 50 tys. zł. Oznacza to, że na nowe samochody kupione w Polsce wydano prawie 18 mld zł. Polskie fabryki w 2003 r. wyeksportowały blisko 350 tys. samochodów. Produkcja i sprzedaż nowych aut to zatem największa część rynku motoryzacyjnego, bo według danych firmy Inter Cars rynek części samochodowych w Polsce ma wartość ok. 1,4 mld euro, czyli 6,6 mld zł. W tej kwocie około 40 proc. przypada na nowe części sprzedawane przez producentów, a 873 mln euro na pozostałe zakupy na rynku wtórnym.
Nieoszacowany pozostaje rynek usług motoryzacyjnych, głównie z powodu dużego rozdrobnienia firm. Przyjmując jednak, że tylko połowę łącznych kosztów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta