Podatkowy znak zapytania
Podatkowy znak zapytania
Fundusz sekurytyzacyjny, wprowadzony 1 lipca tego roku przez ustawę o funduszach inwestycyjnych , ma skupować od podmiotów gospodarczych wierzytelności i w ten sposób poprawiać ich płynność finansową. Zamysł ten można tylko poprzeć, ale czy przepisy podatkowe go nie ograniczą?
Wskazana ustawa zmieniła bowiem ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych (updp). Nowe unormowania, mające zachęcać banki do przeprowadzania procesów sekurytyzacyjnych, budzą zastrzeżenia, zwłaszcza w kwestii przychodów.
I tak, art. 12 ust. 4 pkt 15 lit. c) (wszystkie przepisy pochodzą z updp) nie uznaje za przychody podlegające opodatkowaniu kwot otrzymanych przez banki ze zbycia funduszowi sekurytyzacyjnemu (FS) wierzytelności z tytułu kredytów/pożyczek (dalej te dwa pojęcia są określane jednym: kredyt) do wysokości niespłaconej części udzielonych kredytów. Jaki jest sens tego przepisu?
Niepotrzebne zamieszanie
Dotąd nikt nie opodatkowywał przychodów ze zbycia wierzytelności kredytowych, jeżeli nie przekraczały one nominalnej wartości udzielonych kredytów. Skoro bowiem ich udzielenie jest zdarzeniem obojętnym podatkowo (nie stanowi kosztu podatkowego dla kredytodawcy), to kwoty otrzymane z ich zbycia również powinny...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta