Rozliczamy gwiazdkowe wydatki
Na święta dekorujemy firmę, wysyłamy kartki z życzeniami, zapraszamy pracowników na wigilię i wręczamy im paczki ze smakołykami. To coroczny miły zwyczaj. Przy rozliczeniu tych świątecznych wydatków trzeba się jednak głęboko zastanowić.
Choinka na ekspozycjiChoinka, bombki, Święty Mikołaj na saniach - to wystrój wielu firm w okresie świątecznym. Czy to tworzenie pozytywnego wizerunku? Tak, szczególnie jeżeli bożonarodzeniowe bibeloty przyciągają wzrok klientów i robią na nich dobre wrażenie. Przyjmuje się więc, że wydatki na dekoracje powinny być rozliczone w ramach kosztów reprezentacji, czyli limitu w wysokości 0,25 proc. przychodu. Tak też wynika z wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 września 2000 r. (III SA 1994/99): "reprezentacja to okazałość, wystawność, a w przypadku firmy "dobre" jej reprezentowanie, które może polegać na wystroju firmy, interesującym logo, tablicach informacyjnych, sposobie podejmowania interesantów i kontrahentów".
Ale można też przyjąć interpretację odważniejszą. Jak wiadomo, reprezentacja kojarzy się z okazałością i wytwornością (tak Ministerstwo Finansów w piśmie z 17 lipca 1995 r., PO4/AK-722-702/95). Tymczasem...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta