Unijne zakupy i drobne prezenty
Spółka prowadzi wynajem autokarów na wycieczki. Na cele jednej z nich kupiła na wyposażenie autobusu kawę, herbatę i wodę mineralną, aby uczestnicy wycieczki mogli się częstować. Zakupy zostały zaliczone do kosztów reprezentacji i reklamy, a VAT odliczony (spotkanie z klientami). Klient płaci za wynajem tylko według stawki za jeden kilometr przebiegu plus 7 proc. VAT. Czy postępujemy prawidłowo?
Skoro kawa, herbata i woda mineralna miały być "wyposażeniem" wynajmowanego autokaru, to wydatków na ten cel nie należało zaliczać do kosztów reprezentacji i reklamy (nie jest to bowiem budowanie pozytywnego wizerunku firmy ani żadna jej reklama). Można by je uznać za zwykły koszt działalności firmy. Ale aby w ogóle można było mówić o zaliczeniu w koszty firmy, trzeba wykazać ich związek z przychodem z wynajmu autokaru. A to może być trudne, skoro - jak wynika z pytania - nie było to standardowe "wyposażenie" wynajmowanego autokaru, lecz towary zakupione wyłącznie na cel jednej z wycieczek.
Dobrze byłoby, gdyby w ofercie spółki albo w umowie z kontrahentem znalazły się zapisy, że wynajmowany autokar ma być zaopatrzony w napoje dla uczestników wycieczki. Można by...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta