Monopolista o pozycji dominującej
Decyduje rynek
Monopolista o pozycji dominującej
Pojęcie pozycji dominującej jest jednym z podstawowych w prawie antymonopolowym. Firma posiadająca taką pozycję z racji swojej przewagi nad konkurentami może z dużym powodzeniem stosować zakazane praktyki antykonkurencyjne. Oczywiście samo posiadanie pozycji dominującej nie jest zakazane; prawo zabrania natomiast jej nadużywania, uznając to za praktykę monopolistyczną. Jak wynika z praktyki Urzędu Antymonopolowego, stwierdzenie, czy dana firma posiada pozycję dominującą, jest procesem złożonym i niejednokrotnie stwarza poważne trudności.
Definicję pozycji dominującej określa art. 2 pkt 7 ustawyz 24 lutego 1990 r. o przeciwdziałaniu praktykom monopolistycznym (Dz. U. z 1991 r. nr 89, poz. 403) . W myśl tego przepisu dominującą jako pozycję podmiotu gospodarczego polegająca na tym, że nie spotyka się on z istotną konkurencją na rynku krajowym lub lokalnym; domniemywa się, że podmiot gospodarczy ma pozycję dominującą, jeżeli jego udział w rynku przekracza 40 proc.
Dominującą pozycję może mieć zarówno sprzedawca (producent) , który kontroluje 40 proc....
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)