Nastroje konsumenckie w elektoratach
Nastroje konsumenckie w elektoratach
Halina Frańczak
Nadchodzące wybory prezydenckie będą bez wątpienia głosowaniem na osobę, nie na program wyborczy kandydata. W sytuacji, gdy co pięćdziesiąty Polak mówi, że zna bardzo dobrze chociaż jeden z programów wyborczych, a nieco więcej niż jeden na dziesięciu orientuje się trochę w tym, co proponują kandydaci, należy spodziewać się, że 5 listopada Polacy będą wybierać nowego prezydenta, kierując się przede wszystkim jego zaletami osobistymi. Nie znaczy to jednak, że o wyborze danego kandydata zadecyduje wyłącznie przypadek i kolor krawata.
Elektoraty poszczególnych kandydatów różnią się od siebie wyraźnie, mają swój profil nie tylko polityczny i światopoglądowy, nie tylko demograficzny. Potencjalny statystyczny wyborca Aleksandra Kwaśniewskiego i Lecha Wałęsy, Jacka Kuronia i Hanny Gronkiewicz-Waltz to osoby o różnych nastrojach konsumenckich. Inne czynniki wpływają na ich rynkowe decyzje, ocenyiplany.
Dynamika zmian wskaźnika optymizmu konsumenckiego w potencjalnych elektoratach ulega bardziej intensywnym wahaniom niż trend ogólny. Zwolennicy poszczególnych kandydatów są w swoich nastrojach konsumenckich dużo mniej stali niż ogół badanych, a w niektórych przypadkach w porównaniu z nim, wręcz kapryśni.
Wyborcy Kwaśniewskiego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta