Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Nastroje konsumenckie w elektoratach

05 października 1995 | Gazeta | HF

Nastroje konsumenckie w elektoratach

Halina Frańczak

Nadchodzące wybory prezydenckie będą bez wątpienia głosowaniem na osobę, nie na program wyborczy kandydata. W sytuacji, gdy co pięćdziesiąty Polak mówi, że zna bardzo dobrze chociaż jeden z programów wyborczych, a nieco więcej niż jeden na dziesięciu orientuje się trochę w tym, co proponują kandydaci, należy spodziewać się, że 5 listopada Polacy będą wybierać nowego prezydenta, kierując się przede wszystkim jego zaletami osobistymi. Nie znaczy to jednak, że o wyborze danego kandydata zadecyduje wyłącznie przypadek i kolor krawata.

Elektoraty poszczególnych kandydatów różnią się od siebie wyraźnie, mają swój profil nie tylko polityczny i światopoglądowy, nie tylko demograficzny. Potencjalny statystyczny wyborca Aleksandra Kwaśniewskiego i Lecha Wałęsy, Jacka Kuronia i Hanny Gronkiewicz-Waltz to osoby o różnych nastrojach konsumenckich. Inne czynniki wpływają na ich rynkowe decyzje, ocenyiplany.

Dynamika zmian wskaźnika optymizmu konsumenckiego w potencjalnych elektoratach ulega bardziej intensywnym wahaniom niż trend ogólny. Zwolennicy poszczególnych kandydatów są w swoich nastrojach konsumenckich dużo mniej stali niż ogół badanych, a w niektórych przypadkach w porównaniu z nim, wręcz kapryśni.

Wyborcy Kwaśniewskiego...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 584

Spis treści
Zamów abonament