Szanse polskich portów morskich
Transportowi morskiemu nadal brakuje promocji, a branża morska kojarzy się głównie z pełnym problemów przemysłem stoczniowym. Tymczasem relacja między wzrostem gospodarczym a wzrostem obrotów polskich portów jest nierozerwalna.
Rewolucja kontenerowaJuż dziś trwa rewolucja kontenerowa: w latach 2000 - 2006 przeładunki te wzrosły o ponad 200 proc., a prognozy są więcej niż optymistyczne. W 2007 r. w największym porcie kontenerowym na południowym Bałtyku w Gdyni - zostanie przeładowane ponad 0,5 mln sztuk kontenerów! Szkoda, że europejskie i światowe centra kontenerowe (tzw. huby) lokują się jak dotąd poza Polską (Rotterdam, Antwerpia, Hamburg), choć w świetle planów inwestycyjnych światowych graczy na tym rynku, obecnych choćby w trójmiejskich portach - może nie wszystko jest jeszcze przesądzone. Żywa jest idea stworzenia "hubu bałtyckiego", jednak główną przeszkodę, jak wskazują międzynarodowi operatorzy prywatni, nadal stanowią polskie przepisy dotyczące rozliczeń podatku VAT oraz skomplikowane...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta