Guma w aucie
Wciąż nie rozwiązany problem
Guma w aucie
Przeciętnie w samochodzie osobowym znajduje się ok. 60 kg gumy, w tym ok. 40 kg stanowią opony (67 proc. ), ok. 12 kg wszelkiego rodzaju uszczelnienia karoserii, drzwi i okien, elementy zawieszenia -- ok. 2, 5 kg, inne elementy związane z silnikiem, jak uszczelki i wszelkiego rodzaju węże, przewody, podkładki -- ok. 5 kg.
Opony stanowią najpoważniejszą pozycję. Najprostszy jest ich demontaż. Wraz z rozwojem motoryzacji będą stwarzały coraz większe zagrożenie dla środowiska z uwagi na ich ilość i fakt, że nie ulegają rozkładowi w ciągu nawet 100 lat.
Eksperci szacują, iż rocznie w świecie ok. 5 mln ton opon wycofywanych jest z eksploatacji. -- W Polsce oceniamy tę liczbę 80--100 tys. ton -- powiedziała dr inż. Wanda Parasiewicz z Instytutu Przemysłu Gumowego "Stomil" w Piastowie. Instytut Gospodarki Materiałowej w Katowicach ocenia liczbę zużytych, a nie zagospodarowanych opon na 140 tys. ton. Stanowią one 75 proc. wszystkich naszych odpadów gumowych.
Drugą istotną grupą wyrobów są uszczelnienia karoserii. Są to głównie sznury profilowe produkowane z kauczuku, po demontażu powinny być oddzielane od innych wyrobów i poddawane dalszej obróbce. Elementy gumowe zawieszenia mogą być przerabiane podobnie jak odpady pozyskiwane z opon. Pozostałe wyroby gumowe związane z silnikiem są...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta