Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Tworzywo w silniku

06 sierpnia 1996 | Nauka i Technika | ZZ

Tworzywo w silniku

Ustawicznie zwiększa się wykorzystanie tworzyw sztucznych w konstrukcji aut, przy czym dotyczy to także takich zastosowań, które były niemal zarezerwowane dla metali. Oto bowiem Ford dla swego zmodernizowanego silnika o poj. 1, 3 litra Endura-Ezaprojektował kolektor dolotowy wykonany w "jednym kawałku" z tworzywa "Zytel". Ważny element silnika jest w efekcie o połowę lżejszy (waży niespełna 2 kg) niż aluminiowy. Jest również tańszy w produkcji, a możliwość uzyskania bardzo gładkich powierzchni sprawia, że powietrze nie natrafia na opory na swej drodze do wnętrza silnika, co nie jest bez znaczenia dla jego tzw. osiągów. Nowa konstrukcja kolektora jest rezultatem współpracy Forda, firmy Montaplast (producent wyrobów z tworzyw) oraz Du Ponta (producenta materiału) . Każdy element silnika narażony jest na wysoką temperaturę i drgania, a więc taka zmiana nie jest prostą zmianą jednego materiału na drugi.

Z. Z.

Brak okładki

Wydanie: 824

Spis treści
Zamów abonament