Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Ubezpieczenia flotowe – partnerstwo i stabilizacja na trudne czasy

07 listopada 2012 | Rozwiązania ubezpieczeniowe dla przedsiębiorstw
Paweł Boryczka dyrektor Departamentu Ubezpieczeń  Komunikacyjnych Uniqua
źródło: materiały prasowe
Paweł Boryczka dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Komunikacyjnych Uniqua
W latach 2008–2011 rentowność całego  rynku OC posiadaczy pojazdów mechanicz- nych wynosiła  miliard złotych straty w skali roku
autor zdjęcia: Robert Gardziński
źródło: Fotorzepa
W latach 2008–2011 rentowność całego rynku OC posiadaczy pojazdów mechanicz- nych wynosiła miliard złotych straty w skali roku

Ostatnie pięć lat dla rynku ubezpieczeń pojazdów flotowych to czas przejścia z beztroskiego okresu szalonego dzieciństwa do dojrzałości. Dawniej nawet najbardziej szkodowy klient mógł znaleźć na tyle nieroztropnego ubezpieczyciela, który oferował cenę dla floty poniżej kosztów ryzyka. Dzisiaj praktycznie cała czołówka rynku ubezpieczeń ostrożnie podchodzi do oceny ryzyka

Wielu klientów zastanawiało się, skąd nagła zmiana polityki cenowej ubezpieczycieli. Dawniej towarzystwa zarabiały na ubezpieczeniach klientów indywidualnych, a firmy leasingowe i floty zazwyczaj przynoszące straty służyły osiąganiu wzrostów składki i  udziałów w rynku. W latach 2008–2011 rentowność całego rynku OC posiadaczy pojazdów mechanicznych spadła i wynosiła miliard złotych straty w skali roku. Wówczas towarzystwa zaczęły żmudną wspinaczkę w stronę progu rentowności. Strat w segmencie korporacyjnym nie dało się już finansować stratami w portfelu klientów indywidualnych.

Wzajemne zrozumienie

By brokerzy i klienci zrozumieli te zmiany, muszą wiedzieć, dlaczego ceny idą w górę.

Klienci najlepiej rozumieją szkody rzeczowe i kradzieżowe (w autocasco) i w zasadzie do nich ograniczają analizę tzw. szkodowości własnej floty. Kiedyś takie podejście było słuszne, ale dzisiaj coraz większym obciążeniem są szkody osobowe i renty. Cechą charakterystyczną tych szkód jest późniejsze niż w szkodach rzeczowych ich zgłaszanie oraz większy stopień niepewności co do ostatecznego rozmiaru szkody.

Z perspektywy jednego roku polisowego dla stosunkowo małego portfela pojedynczej floty trudno jest skalkulować ostateczny koszt szkód osobowych, dlatego olbrzymie znaczenie ma odpowiednia polityka tworzenia rezerw. Tę z...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9380

Wydanie: 9380

Spis treści

Publicystyka, Opinie

Zamów abonament