Trujące raje genialnego samouka
Na wielkiej retrospektywie Maxa Ernsta wiedeńska Albertina prezentuje 180 obrazów, kolaży, ilustracji i rzeźb artysty, który wyznaczał nowe trendy w XX-wiecznej sztuce.
To wyjątkowa okazja obejrzenia dzieł artysty, reprezentujących wszystkie okresy jego twórczości. Prace pochodzą z wielu kolekcji niemieckich, austriackich, szwajcarskich, francuskich, brytyjskich, amerykańskich.
Max Ernst (1891–1976) nie studiował malarstwa, ale filozofię, psychologię i psychiatrię w Bonn. Zamiast jednak poświęcić się nauce, poszedł tropem ojca, malarza amatora. Obracając się w kręgu awangardowych artystów – od Augusta Mackego do Hansa Arpa, Tristana Tzary i Andre Bretona – wkrótce sam stał się jednym z głównych prekursorów nowych nurtów sztuki.
W 1919 roku Ernst założył w Kolonii filię zuryskiej grupy dada (Nazywano go nawet Dada Max). A gdy w 1922 roku przeniósł się do Paryża, dołączył do surrealistów. Breton zwrócił uwagę na jego kolaże na Międzynarodowych Targach Dada w Berlinie w 1920 r. i zaprosił go do Francji.
W surrealistycznych malarskich poszukiwaniach Ernstowi przydała się znajomość psychoanalizy Freuda. Stąd wywodzi się jego oscylowanie między jawą i snem, skłonność do zagłębiania...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta