Fałszywe faktury w ewidencji
Fałszywe faktury w ewidencji
Jedną z najczęstszych nieprawidłowości dotyczących VAT jest wprowadzenie do ewidencji zakupu faktury fałszywej, wystawionej przez podmiot nie istniejący, którą odbiorca otrzymał w dobrej wierze. Podatnicy twierdzą, że nie mają możliwości tego sprawdzić. Czy poniosą z tego tytułu odpowiedzialność czy też ich ewidencja zostanie uznana za prawidłową?
Przede wszystkim należy stwierdzić, że podatnik ma możliwości sprawdzenia, czy faktura jest fałszywa. Art. 13 ust. 3 ustawy o NIP pozwala zweryfikować w urzędzie skarbowym, czy dany numer NIP przysługuje danemu podatnikowi.
Przepis ten obowiązuje dopiero od 1 stycznia 1996 r. , ale sprawdzenie danych i wcześniej było możliwe. Co jednak zrobić, gdy podatnik sam stwierdza, że dokonał odliczenia na podstawie fałszywej faktury i nie zweryfikował istnienia swojego kontrahenta?
Rozporządzenia ministra finansów z 21 grudnia 1995 r. w § 78 daje podatnikowi podstawę do autokorekty złożonego zeznania. Jeżeli dokona jej przed dniem rozpoczęcia kontroli, nie zastosuje się w stosunku do niego sankcji z art. 27 ust. 5 pkt 2. Autokorekty stosowano również wcześniej na podstawie zaleceń skierowanych przez ministra finansów do aparatu skarbowego.
Jeżeli zaś fałszywą fakturę wykryje organ skarbowy, to orzeka on o zastosowaniu sankcji, tzn. uznaje, że zawyżono podatek...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta